Opnieuw Dubai

20 maart 2014 - Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

Beste familie en vrienden,

Na een vlucht van ruim zeven uur zijn we gistermiddag om 12.45 uur geland op het vliegveld van Dubai. Na een korte taxirit verblijven we opnieuw in het Novotel Deira City, het zelfde hotel waar we ook op 1 februari j.l. onze reis zijn begonnen. Het is dus al een beetje thuiskomen. Ongelofelijk dat dit al 7 weken geleden is. Voor ons is de tijd omgevlogen en we hebben ook allebei niet het idee dat we 7 weken onderweg zijn geweest. In Dubai is het heerlijk weer met veel zon en een temperatuur tussen de 30 en 32 graden, dus vanaf morgen zal het wel even wennen worden. De rest van de middag gebruikt om heerlijk te zwemmen en te zonnen aan de rand van het zwembad.

Vanochtend het idee op opgevat om na het ontbijt de Burj Khalifa te bezoeken en mij met een razendsnelle lift naar de top te laten brengen. 20 minuten met de metro vanaf Deira City Centre en je bent bij de Dubai Mall, een enorm winkelcomplex, waar de Burj Khalifa deel van uit maakt. De metro kost hier bijna niets, een retourtje voor 40 minuten reizen kost € 2,20. Vanaf het metrostation naar de Dubai Mall gelopen en na lang zoeken de Burj Khalifa gevonden. Om 12.45 was ik daar, maar helaas een rit naar de top kon ik vergeten, alle ritten t/m 16.30 uur waren volgeboekt en dat duurde mij te lang. Dus een mooie foto vanaf de top kan ik jullie niet laten zien, dus naar buiten gelopen en daar wat foto's gemaakt en mij zelf laten vereeuwigen met de Burj Khalifa op de achtergrond als bewijs dat ik er toch echt ben geweest.

De Burj Khalifa stelt alle wolkenkrabbers in de wereld in de schaduw. Het is het hoogste gebouw ter wereld. Tot 2010 nog geheten de Burj Dubai, maar ook hier heeft de crisis toegeslagen en wordt de Burj gesponsord door sjeik Khalifa, de heerser van Abu Dhabi.

De Burj Khalifa is niet alleen het hoogste gebouw ter wereld. Er wonen en werken meer dan 10.000 mensen in het gebouw, met 54 liften, waarvan de snelste 65 km per uur bereikt. Per dag wordt 1 miljoen liter water in het gebouw verbruikt en zorgt 10.000 ton koelvloeistof in de zomer voor aangename temperaturen. Voor de bouw waren 22 miljoen werkuren nodig en werd 300.000 m3 beton gebruikt. Het glasoppervlak bedraagt 142.000 m2 en de antenne bovenop de Burj zwaait bij harde wind 12m heen en weer.

Met deze laatste blog is onze wereldreis morgen op 21 maart, na een vlucht van 6,5 uur teneinde, en hopen we veilig op Schiphol te zijn geland. We hebben een ongelofelijke, maar ook onvergetelijke wereldreis gemaakt. Daarbij waren de vele reacties op onze reisblog en de wekelijkse FaceTime contacten met onze kinderen en kleinkinderen van grote betekenis voor ons. Hartelijke dank daarvoor. Tot spoedig weerzien in Nederland.

Groeten van Jaap en Sjoukje Zwarteveen

1. Ewoud:
    20 maart 2014
    Chapeau chapeau!!!!
    Tot morgen!!
  2. W. Mafait:
    20 maart 2014
    Lieve Sjoukje en Jaap, wij voelen ons zeer bevoorrecht dat we deze reis met jullie meemochten, geweldig.
    Morgenavond weer lekker in je eigen bed!!
    Goede vlucht en tot ziens. Wim en Ina.
  3. Willemke en sjoerd:
    21 maart 2014
    Lieve Jaap en Sjoukje,
    We waren bevoorrecht dat we een beetje met jullie mee mochten reizen.
    Jullie hebben een prachtig verslag gegeven
    Bedankt.
    We wensen jullie een goede terug reis en we zien jullie snel weer.
    Warme groet,
    Sjoerd en Willemke.
  4. Alle & Hilly:
    21 maart 2014
    Als jullie dit lezen zullen jullie waarschijnlijk al weer thuis zijn.
    Yet-lag?????
    We hopen dat jullie een goede reis naar huis hebben gehad en dat het na-genieten nog lang mag duren.
    Eerst nog maar even lekker bijslapen in jullie eigen bed.
    We horen de verhalen wel en zullen ook vast nog wel eens een mooie fotoserie zien van al jullie avonturen.

Tot snel en de groetjes van ons beiden.
    Alle & Hilly
  5. Jimmy visser:
    30 maart 2014
    Geweldig reisverslag. Leuk om alles zo mee te beleven. Toch ben ik blij dat jullie weer heelhuids op de Marquette zijn.( Dit is een beetje eigen belang). Ik heb jullie gemist. Groetjes Jimmy