Brisbane

17 maart 2014 - Brisbane, Australië

Beste familie en vrienden,

Vrijdagmiddag zijn we vertrokken van de Fiji-Islands naar Auckland in Nieuw-Zeeland, waarna we zaterdag aan het eind van de middag zijn doorgevlogen naar Brisbane in Australië. De temperatur verschillen van de laatste drie dagen zijn enorm. Op Fiji was het 32 graden. zaterdag in Auckland stormde en regende het bij een temperatuur van 17 graden. In Nieuw- Zeeland was duidelijk merkbaar dat daar de herfst is begonnen. In Brisbane echter is het weer 34 graden met volop zon.

De vlucht van Auckland was in twee opzichten voor ons heel bijzonder. We vertrokken om ongeveer 18.40 uit Auckland, dan is het nog licht. De vliegduur is 3 uren. In Brisbane is het echter 3 uur vroeger dan in Auckland. We landden vervolgens om ongeveer 18.40 uur in Brisbane. Het lijkt alsof de tijd heeft stilgestaan. Maar wat nog een veel bijzondere ervaring was dat je tijdens de vlucht op 12 kilometer hoogte precies vliegt op de scheiding tussen licht en donker op aarde. Op enig moment was de lucht achter het vliegtuig geheel donker, terwijl aan de voorzijde de ondergaande zon nog volop op de motoren en de vleugels scheen. Even later werden we ingehaald door de duisternis en was het overal donker. Bij de landing in Brisbane was het donker, maar aan de horizon was de lucht weer blauw met nog een roze gloed van de ondergaande zon. Verderop in het binnenland van Australië was het dus nog licht! Heel bijzonder om te zien.

In Brisbane, Queensland, zijn we 2 dagen in een hotel in de wijk Spring Hill. Vanuit onze kamer met balkon op de 7e etage hebben we een schitterend uitzicht over de stad en de skyline van Brisbane. We logeren in het Metro hotel Tower Mill, recht tegenover een historische molen uit 1828. Het oudste historische moment van Queensland. Het hotel bevindt zich in het zakendistrict in het centrum van Brisbane. Het centrum van Brisbane kent naast historische gebouwen en hoge kantorenflats, diverse groene parken, zoals Wickham Park en het King Edward Park. In het centrum staan een aantal historische gebouwen zoals het Centraal Station en de City Hall van Brisbane. Gisteren hebben we in het centrum de Queen Street Mall bezocht een gigantisch winkelcentrum met heerlijke terrasjes in de schaduw en het Centraal Station bekeken. Vandaag de City Hall en de Brisbane River met de Victoria Bridge. De Brisbane River is een brede rivier die zich als een slang door Brisbane kronkelt. Vannacht vliegen we weer verder huiswaarts naar Singapore.

Groeten van Jaap en Sjoukje

1. Erik en Mieke Eleveld:
    Hoi Jaap en Sjoukje,
    De thuisreis is dus begonnen.
    We zijn benieuwd naar jullie verhalen!
    Goede vervolg vluchten toegewenst en hartelijke groet,
    Mieke en Erik
  2. Louw en Ytske:
    17 maart 2014
    Goede thuisreis gewenst van uit een zonnig italië groeten Louw en Ytske
  3. Harry en Jennie:
    Hoi Sjoukje en Jaap,
    Wij kijken uit naar jullie weerzien, jullie verhalen en belevenissen maken ons nieuwsgierig. Wij wensen jullie een goede thuisreis.

Met vriendelijke groet,
    Jennie en Harry
  4. W. Mafait:
    17 maart 2014
    Maandagmiddag 17-03, weer een nieuw bericht van jullie. Steeds een klein stukje dichterbij, wij hopen dat de terug reis net zo mooi is als jullie heen gingen. Het grootste verschil is; Daar was alles nieuw, hier alles bekend, maar o zo mooi.
    Groetjes Wim & Ina.
  5. Dirk en Anny:
    17 maart 2014
    Zo veel regelen en zo veel spanning van: kunnen we wel vertrekken en dan nu "al" aan de terugreis begonnen...maar wel met, zoals wij hebben kunnen lezen, hele mooie ervaringen rijker! wij wensen jullie zeer voorspoedige vliegreizen terug met ook weer mooie verhalen. Geniet ook weer en safe home. Knuffels en kroeoeoepoek, Dirk en Anny
  6. Harm, Fiona, Jesse, Milan en Lieke:
    18 maart 2014
    He fijn, na een mooie reis met erg mooie verhalen komen ze weer terug. Papa en mama en opa en oma. Geniet van de laatste dagen en wij verheugen ons op vrijdag!! Dat we jullie weer in het echt kunnen zien
    Liefs van ons Allen!!