Northland verkennen

8 maart 2014 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Beste familie en vrienden,

Vanuit Orewa zijn we in noordelijke richting verder gereden (SH 1). In de buurt van Warkworth en Wellsford hebben we een honingcentrum bezocht en sheepworld, waar de wol van het schaap centraal staat. Daarna verder gereden om Northland te verkennen. De regio kent twee contrasterende kustlijnen. Allereerst zijn we naar Pahia gegaan in de Bay of Islands. Pahia is oorspronkelijk begonnen als missiepost (1823) maar vervult nu een belangrijke rol in de sportvisserij. In de buurt van het haventje hebben we een pauze gehouden en zijn toen doorgereden naar Kerikeri. Via een mooie weg langs de kustlijn met prachtige uitzichten op de Bay of Islands zijn we eerst uitgekomen bij de Haruru Falls. Deze watervallen kun je bezoeken via een pad dat zich door een mangrovebos slingert. Kerikeri staat bekend om zijn subtropische klimaat, citrus- en kiwigaarden en historische gebouwen. Het Kerikeri Basin huisvest een van de oudste bewaard gebleven natuurstenen gebouwen van Nieuw-Zeeland, de Stone Store, gebouwd in 1835 als onderdeel van het Kerikeri Missionhouse. Dit missiehuis is het oudste houten huis van Nieuw-Zeeland. De Stone Store veranderde in de loop van de tijd van opslagruimte in een winkel, nu een souvenirzaak met allerlei historische producten. Het Kerikeri Missionhouse uit 1819 was de tweede Europese missiepost in Nieuw -Zeeland. Er achter staat de St. James Church, die in 1878 werd opgetrokken uit inheemse houtsoorten, zoals kauri en purin.

Daarna verder in noordelijke richting via de SH 10, met steeds weer wisselende landschappen, langs Doubtless Bay met de goud gele stranden van Cable Bay en Coopers Beach en door te rijden naar het puntje van Karikari Peninsula om de  nacht door te brengen op een prachtige camping in Whatuwhiwhi.

De volgende dag is onze voorlaatste dag in de camper. We rijden dan via Awanui en Kaitaia het binnenland weer in, om verderop via de SH 12 weer naar de westkust te gaan. Na Kaikohe brengen we een bezoek aan Rawene, een schilderachtig dorp met winkeltjes boven het water. Verderop komen we bij Opononi en Omapere bij de westkust, met goudgele duinen, zoals we die tot nu toe nog niet hebben gezien, en rijden dan even later het Waipoua Forest Park binnen. Dit park is beroemd om zijn schitterende kauri's. Een ontmoeting met een boom in zijn derde millennium is een bijzondere gebeurtenis. Lokale Maori's hebben de grootste kauri van het het land, Tane Mahuta, genoemd. De boom heeft een hoogte van 51,5 meter, een omvang van 14 meter en een inhoud van 244,5 kubieke meter. Fantastisch om te zien. Daarna verder door naar beneden, waar we 30 kilometer boven Dargaville, voor het laatst in de camper hebben overnacht.

De volgende dag door gereden naar Auckland, waar we de camper weer hebben ingeleverd en overnacht hebben in het Novotel Airport Hotel, om zondagmorgen om 10.00 uur door de vliegen naar de Fiji Islands.

Groeten van Jaap en Sjoukje Zwarteveen

1. Dirk en Anny:
    9 maart 2014
    Woh Jaap en Sjoukje wat een amazing trip, super om dit allemaal een beetje te mogen meebeleven. En dan nu bijkomen op de Fiji Islands, geniet er samen van met hartelijke groetjes uit Hilliebillie.