Langs de oostkust naar beneden

14 februari 2014 - Portobello, Nieuw-Zeeland

Beste familie en vrienden,

Dinsdagmorgen zijn we teruggekeerd naar Christchurch, waar de waterpomp van de camper is gemaakt. Dit duurde enige tijd, zodat we intussen het International  Antarctic Centre hebben bezocht, waar je meemaakt hoe het leven op Antartica er uitziet, maar ook aanvoelt. Daarna konden we onze reis voortzetten langs de oostkust naar beneden naar Timaru, alwaar we overnacht hebben op een camping. De volgende dag zijn we verder getrokken richting Dunedin en Otago Peninsula. Een rit gedeeltelijk langs de kust en door prachtige afwisselende natuur. Veel groene heuvels afgewisseld met landerijen. Onderweg langs de kust ligt de Moeraki Boulders Senic Reserve. Deze grijze keien zijn vrijwel perfect rond met een omtrek van soms wel 4 meter en liggen verspreid over een stuk strand van 50 m.

Direct na de studentenstad Dunedin begint het schiereiland van het district Otaga. Het eiland is 24 km lang en voert ons uiteindelijk naar onze bestemming Portobello. Op 14 km. Van Dunedin ligt hoog in de heuvels op het schiereiland het enige kasteel dat Nieuw Zeeland rijk is, het Larnach Castle. Het Larnach Castle is in Schotse stijl ontworpen en omgeven door prachtige tuinen. De prachtige tuinen en het kasteel waren een bezoek meer dan waard. Vanaf verschillende punten op het schiereiland heb je een magnifiek gezicht op de Pacific Ocean. Daarna naar de camping in Portobello. Hadden we de dagen in Akaroa en de dag daarna heerlijk weer, de lucht begint nu te betrekken en de nacht en dag daarna hebben we veel, heel veel regen gehad. Dit weerhield ons echter niet om vanuit Portobello naar de kaap Taiaroa Head te trekken, waar we het Royal Albatross Centre hebben bezocht. Op deze vooruitstekende kaap leeft de enige kolonie koningsalbatrossen op het vaste land ter wereld.

De volgende dag zijn we verder zuidwaarts gereden. De zuidoostkant van het Zuidereiland is zeer schilderachtig en kent  bijzondere natuurverschijnselen, zoals prachtige watervallen, gele stranden en hoge kliffen.  Dit gebied wordt de Catlins genoemd. In de Catlins hebben we vandaag de Purakaunui Falls bezocht. Aantrekkelijk watervallen, waar de rivier 20 meter naar beneden valt. Langs de kust zijn we doorgereden naar Curio Bay, waar de zeldzaamste soort pinguïns ter wereld leeft, de yellow-eyed pinguïn.  We hadden het geluk er drie aan te treffen, verscholen tussen de dichte bebossing, waar we een paar mooie foto's van hebben kunnen nemen. Vervolgens zijn we naar onze camping in Invercargill gereden. Morgen rijden we verder richting Fiordland National Park. Foto's volgen later (problemen met synchroniseren).

Groeten Jaap en Sjoukje Zwarteveen

1. Harm, Fiona, Jesse, Milan en Lieke:
    15 februari 2014
    leuk, weer mooie dingen gezien!!
    veel plezier verder, hopen dat het met de foto's gaat lukken.
    groet Van ons allen
  2. Siebe:
    15 februari 2014
    Prachtig, probeer jullie te volgen op de kaart. Wat een compleet andere wereld, blijf vooral genieten.
  3. Annechien:
    15 februari 2014
    Wat leuk om op deze manier jullie reis mee te kunnen beleven.
    Geniet van de reis!
    Vriendelijke groeten, Annechien, Ludwig, Jesper & Silke
  4. Dirk en Anny:
    15 februari 2014
    Fijn dat de camper het goed doet en zo te horen brengt hij jullie naar ongelooflijk mooie plaatsen. Wow, die koningsalbatrossen en pinguïns klinken geweldig en we zijn dan ook erg benieuwd naar de foto's. Wij zeggen, blijf genieten met hartelijke groetjes van Dirk en Anny
  5. Jan en Alie:
    15 februari 2014
    Geweldig om zo met jullie mee te mogen genieten.
    Fijne vervolgreis toe gewenst.
    Hartelijke groet van Jan en Alle
  6. Aad en Jellie:
    Jaap en Sjoukje
    Prachtig,wat een mooie verhalen.
    We genieten van jullie verhalen.
  7. Riemke:
    Ha Jaap en Sjoukje,

Leuk, hè, zo met je eigen camper-huisje op pad. Bevalt het jullie goed? Zelfs met stevige regenbuien blijft op reis zijn in een camper leuk. Jullie zien her en der prachtige dingen. Leuk om dat zo vanuit Hempens te volgen. Heb het goed, Johannes en Riemke
  8. Alle & Hilly:
    Lieve mensen,
    Heel erg mooi om jullie te volgen en te vernemen dat het er prachtig is ,is het een luxe camper? geniet van de reis en
    het ga jullie goed ,liefs Alle en Hilly
  9. W. Mafait:
    18 februari 2014
    Hallo luitjes, het duurde even voor ik jullie kon bedanken, voor het mogen meereizen op jullie tocht. Het ziet en klinkt allmaal heel geweldig, wat een ervaring. Wij zijn ook op reis geweest; een paar dagen oppassen op de dames. Toen die op school waren konden wij een lange strandwandeling maken, heel tof.
    Nu weten we weer iets van elkaar, een goede tijd verder.
    Groetjes van Wim en Ina.
  10. Willemke en sjoerd:
    21 februari 2014
    Hoi Jaap en Sjoukje,
    Fijn te horen en te zien dat jullie genieten.
    Wij genieten met jullie mee.
    Groetjes,
    Sjoerd en Willemke