Sydney, Christchurch en Akaroa

10 februari 2014 - Akaroa, Nieuw-Zeeland

Beste familie en vrienden,

Zaterdagmorgen vroeg zijn we aangekomen in Sydney. Na een taxirit van een half uur werden we afgezet bij ons hotel in de wijk Paddington. Sydney was warm, maar gelukkig niet meer de 40 graden van enige tijd geleden. De wijk Paddington kenmerkt zich door veel gerestaureerde gebouwen uit de periode 1850 - 1890. Opvallend is dat er vrijwel alles er erg schoon uitziet. Omdat we een nachtvlucht achter de rug hadden, waarbij je toch minder slaapt dan normaal, hebben we alleen de directe omgeving verkend van het hotel.

De volgende dag weer vroeg op voor onze volgende vlucht naar Nieuw-Zeeland, Christchurch. In de namiddag zijn we daar geland. Wat meteen opvalt is dat daar nog veel Nederlands wordt verstaan of gesproken. Onze rolstoelbegeleidster was een dochter van emigranten. Zij verstond goed Nederlands, maar spreken ging moeilijk. Vervolgens kwam een shuttlebus van ons hotel voorrijden. De chauffeur woonde al meer dan 35 jaar in Nieuw-Zeeland, maar sprak nog uitstekend Nederlands. Na een goede nachtrust en een heerlijk ontbijt hebben we onze camper opgehaald. Na het afwikkelen van een aantal formaliteiten zijn we op zoek gegaan naar een supermarkt om het nodige in te slaan. Dat viel nog niet mee, het was goed uitgelegd, maar toch hebben we verschillende keren de weg moeten vragen. Eindelijk op weg naar Akaroa.

Dit leuke stadje ligt aan de kop van Akaroa Harbour en is de oudste stad in het district Canterbury. Akaroa ligt 90 km. ten zuiden van Christchurch aan de oostkust van het Zuidereiland. Het stadje is gesticht in 1840 door een kleine groep Franse kolonisten. deze Franse invloed is tot vandaag de dag nog te zien. Veel historische gebouwen in Franse stijl, smalle straten en een mooie haven. We staan op een mooie camping, hoog gelegen boven het stadje, met allerlei campers van groot tot klein met uitzicht op het dorp en de haven. Helaas hebben we vandaag meer dan een uur bij een reparateur gestaan, omdat de waterpomp niet functioneert. In plaats van het water op te pompen naar de kraan in de camper, stroomt het er aan de onderkant van de camper met grote snelheid uit. De reparateur heeft het euvel niet kunnen verhelpen, dus morgen terug naar Christchurch, waar we waarschijnlijk een andere camper meekrijgen. Terwijl de reparateur bezig was hebben wij het stadje verkent en enige tijd in het haventje naar alle bedrijvigheid zitten kijken.

Groeten Jaap en Sjoukje Zwarteveen

1. Froukje Visch-salverda:
    10 februari 2014
    Erg leuk om e er n 'beetje mee te leven' met jullie.
  2. Harm, Fiona, Jesse, Milan en Lieke:
    10 februari 2014
    Weer leuk om te lezen, wat een prachtig weer! Hopelijk wordt de camper gauw gemaakt of vervangen Door een ander,
    Geniet!
    Groetjes van ons allen
  3. Dirk en Anny:
    10 februari 2014
    Wat heerlijk om jullie verhalen te lezen. Het is nu dus ' echt' begonnen. Alhoewel onze stelling is dat de vakantie begint als de ' bleek' in het toilet gaat en de voordeur op slot!
    Wat fijn dat de vliegreizen zo goed zijn gegaan en die fietstocht klonk fantastisch. Hopelijk worden de problemen met de camper morgen snel en correct opgelost en dan weer op naar het volgende avontuur.
    Dikke knuffel voor jullie van Dirk en mij.
  4. Riemke:
    10 februari 2014
    Met veel belangstelling lees ik jullie verhalen. Het zal wel weer goed komen met die waterpomp. Als ik lees over gebouwen in Franse stijl dan zou ik het ook direct willen zien. Direct de sfeer willen proeven. Heel heel veel plezier toegewenst,
    Johannes
  5. W. Mafait:
    12 februari 2014
    Goedemorgen vanuit Lelystad. Wat is het leuk, dat jullie zo veel mensen kennen die nu met jullie deze reis meemaken.Vooral zijn we blij met zo'n goede gids. Wij hopen dat het met de camper in orde is gekomen. Een goede reis verder met veel plezier. Wij zijn weer in afwachting. Gr. Wim & Ina.