Vanaf het zuiden langs de westkust weer omhoog het binnenland in

19 februari 2014 - Cromwell, Nieuw-Zeeland

Beste familie en vrienden,

Vanaf de camping in Invercargill zijn we afgelopen zaterdagmorgen vertrokken om via Riverton, het oudste stadje op het Zuidereiland, lang de westkust omhoog te rijden naar Te Anau. Het was een miezerige dag, maar gaandeweg de dag werd het droger. Onderweg kwamen we langs een historische brug gemaakt in 1899, waarvan de brug delen nog  helemaal van hout zijn gemaakt. Deze Suspension Bridge verbindt de oevers  van de Waiau River. In de namiddag bereikten we Te Anau, waar we een paar dagen blijven om van hieruit het Fiordland National Park te bezoeken.

Zondag was het een prachtige dag met veel zon en hebben we een rustige camping dag gehad en de omgeving van Te Anau bekeken. Te Anau is een echte toeristenplaats met allerlei activiteiten die gericht zijn op het  National Park. Van hieruit kan met het park voornamelijk per boot of vliegtuig bezoeken, terwijl de rand van het park te bezoeken is met camper, bus of auto.  Het campingleven in Nieuw Zeeland verloopt grotendeels gelijk aan dat in Europa, maar kent twee opmerkelijke verschillen. Je ziet in Nieuw Zeeland weinig caravans en tenten. De campings zijn daarom nagenoeg geheel ingericht voor campers. Bij elke camperplaats staat een stroompaal en vaak ook een picknicktafel met bankjes. Soms is er zelfs een dumpstation op de camperplaats aanwezig. Een 2e verschil is dat je op elke camping een zeer uitgebreide keuken aantreft met allerlei soorten apparatuur, die door de campinggasten gebruikt kan worden. Zo staat er een zeer grote koelkast en vriezer, diverse kookplaten, broodroosters, barbecues, ovens etc. Verder is de keuken ingericht met tafels en stoelen, zodat je er na het koken je maaltijd kan opeten. Nieuw Zeelanders doen dat ook veelvuldig, het is een heel sociaal gebeuren. Wat ook opvalt dat alles keurig wordt schoongemaakt en achtergelaten.

De volgende dag hebben we het Fiordland National Park bezocht. Het park is met zijn 21.000 m2 het grootste natuurpark van Nieuw Zeeland en bestaat voornamelijk uit bossen, bergen en water en staat op de Werelderfgoedlijst. Wij zijn met de camper de enige weg die het park kent omhoog gereden naar Milford Sound. Verschillende bezienswaardigheden hebben we onderweg bezocht, zoals de Mirror Lakes, die beroemd zijn vanwege de weerspiegeling van de bergen, Eglinton Valley, de Homertunnel en Milford Sound. De ochtend begon bewolkt, maar wel helder. Helaas begon het halverwege de dag behoorlijk te regenen, zodat de wolken steeds verder over de bergen naar beneden zakten, waardoor het zicht steeds slechter werd. Heel erg jammer. Bij Milford Sound kun je niet verder en moet je 120 km terug om je reis te kunnen vervolgen.

De volgende dag zijn we verder het binnenland ingetrokken omhoog richting  Queenstown en Cromwell. Bij Kingston, aan het Lake Wakatipu, is de grootste trekpleister de Kingston Flyer, een opgeknapte stoomtrein met diverse wagons en personeel in kostuum, waarmee je een rondrit kunt maken. De stoomtrein zou om half twee vertrekken, maar helaas, diverse mensen stonden te wachten op een ritje, maar de stoomtrein stond en bleef achter een gesloten hek staan. Daarna doorgereden naar Cromwell in Central Otago.

Inmiddels hebben we zomerse temperaturen van ongeveer 26 graden. In het binnenland is het beduidend warmer dan aan de kust en ook droger. Vanuit Cromwell hebben we vandaag Arrowtown bezocht. Het is een schilderachtig en het best bewaard gebleven  goudmijnstadje in het gebied. In 1862 werd hier goud in de rivier ontdekt. In de hoofdstraat vindt je nog veel oude koloniale winkels en gebouwen. Daarna terug naar Cromwell, waar we  Old Town Cromwell hebben bezocht. Morgen reizen we verder het binnenland in.

Groeten Jaap en Sjoukje Zwarteveen

1. Albert:
    19 februari 2014
    Fijn dat het allemaal toch wel voorspoedig verloopt. Je moet wel heel wat reizen met de camper heb ik het idee. Wel mooie plaatjes overigens. Is net of zijn we mee op vakantie. Veel reis plezier en tot het volgende bericht. groeties Baukje en Albert
  2. W. Mafait:
    19 februari 2014
    Hoi luitjes. Wat heb je er weer een prachtig verhaal van gemaakt. Ik zit zelfs met de atlas op schoot om het een beetje te volgen, geweldig. Goede reis verder. W.& I.
  3. Ewoud:
    20 februari 2014
    Dag Pa en Ma wat een mooie verhalen allemaal weer. En idd vaak even op internet kijken waar jullie zitten. De kinderen weten inmiddels ook waar Nieuw Zeeland ligt en dat is erg ver weg. Ja hoe gaat het leven hier eigenlijk? nou gewoon door met werken, naar school en zo nu en dan een verjaardag. Het weer? geen winter maar gewoon regen, nat en vies. Allemaal weer een verkoudheid verder dus wat dat betreft mag voor ons het voorjaar en de zomer snel zijn intrede doen. Volgende week voorjaarsvakantie en zelf ook nog een paar dagen thuis. Harm was weer eens wat kwijt of Fiona dat mogen ze zelf bepalen: de sleutels van de dakkoffer en dat terwijl men morgen richting Oostenrijk zou gaan. Dus ja je raad het al hand over mijn hart en onze dakkoffer maar van zolder geplukt. Fiona weer blij en een verlichting dat deze past. De kids slapen allemaal op een andere kamer en Pa en Ma hebben ruimte moeten inleveren.... dus hoe dat zit mogen Feline en Elise jullie zelf laten zien.
    Ik zou zeggen geniet van het leven en alle mooie dingen en geniet van elkaar. Mooie tijd verder en tot snel weer via de app, facetime of de blog. dikke kus vanuit de Amstenrade
  4. Dirk en Anny:
    20 februari 2014
    Hallo wereldreizigers,
    Wat een fantastisch verslag weer, dit is voor ons gewoon meegenieten! We zijn wel blij dat het bij jullie ook af en toe regent, al is dat op vakantie altijd minder leuk, maar dan denken jullie ook nog 'n keer aan de achterblijvers in dit kikkerlandje ;)
    Grappig van die keukens op de camping. In de scandinavische landen hebben de campings wel een algemene keuken en daarbij een houten tafel en bank, maar in de keuken is alleen een kookstel. Dit klinkt wel luxe en natuurlijk heerlijk die ruimte.
    Wij zien uit naar de verhalen over het binnenland en wensen jullie weer heerlijke dagen met een hoog genietgehalte toe met een knuffel uit Hilversum.