Oversteek naar de West Coast

21 februari 2014 - Greymouth, Nieuw-Zeeland

Beste familie en vrienden,

Vanmorgen met mist vertrokken uit Geraldine om vandaag in een keer over te steken van oost naar west. De mist trok al gauw op en het werd een prachtige dag. Het eerste stuk van de reis volgden we Route 72, de Inland Scenic Tourism Route. Deze ging door een vlak stuk landschap met vooral boerderijen afgewisseld met bossen. Het overgrote deel van de boerenbedrijven zijn schapenboeren, maar je ziet toch ook veel rundvee. Daarna volgden we de State Highway 73 over Arthur's Pass. Deze weg is de hoogste en spectaculairste weg over de Nieuw-Zeelandse Alpen. Vanaf Springfield klimt de weg stijl omhoog naar de 945 m hoge Porters Pass. Niet lang daarna kom je bij Castle Hill, grote kalksteenformaties. Ze zijn huiveringwekkend om te zien en heel populair bij klimmers. Het gebied heeft een historische betekenis voor de Maori's als voedselverzamelplaats en als deel van de route die door de Maori's werd gebruikt om de westkust te bereiken. Natuurlijk kon ik het niet laten om naar boven te klimmen.

Nadat de weg weer een stuk is gedaald klimt hij weer omhoog naar de 924 m hoge top van Arthur's Pass. Het eerste stuk van de weg voert dwars door bosgebieden. Het piepkleine dorpje Arthur's Pass ligt in een dal ongeveer 5 km van de top verwijderd. Een paar kilometer na Arthur's Pass passeren we het Otira viaduct. Dit in 1999 voltooide deel van de SH 73 overbrugt de woeste Otira. Daarna daalt de weg scherp af langs de westelijke helft van de Nieuw Zeelandse Alpen. Deze dag was tot nog toe onze langste tocht, maar ook een van de spectaculairste. Wanneer we ongeveer 20 kilometer voor Greymouth zijn, trekt de lucht helemaal dicht en is het grauw en grijs geworden. Morgen zien we verder.

Groeten Jaap en Sjoukje Zwarteveen

1. Erik en Mieke Eleveld:
    24 februari 2014
    Ha Jaap en Sjoukje, leuk weer even jullie blog te lezen.
    Ik hoef niet te vragen of jullie je vermaken dat blijkt wel uit de verhalen en foto's leuk!
    Hartelijke groet,
    Mieke en Erik
  2. Harry en Jennie:
    26 februari 2014
    Hoi Sjouk en Jaap,
    Het is wel bijzonder, jullie aan de andere kant van de wereld en wij mogen meegenieten. Wij vinden het prachtig en geweldig wat jullie meemaken en zien, geniet ervan wij kijken uit naar het volgende verslag.
    Vrgr Jennie en Harry