Terug naar de oostkust, naar Blenheim

24 februari 2014 - Blenheim, Nieuw-Zeeland

Beste familie en vrienden,

Afgelopen nacht heeft het aan de westkust gestormd en geregend. Hoewel de zon nu schijnt is het fris. Bovendien valt de camping nogal tegen, vooral veel asfalt. Eigenlijk hadden we hier een rustdag gepland, maar we hebben de weersverwachting voor hier bekeken en die voorspelt regen. Na de verwachting voor de plaatsen, die we de komende dagen willen aandoen, geraadpleegd te hebben gaan we onze route aanpassen. In het noordoosten Is het prachtig zomerweer. De twee korte routes die voor zondag en maandag zijn gepland voegen we nu samen tot een route, om daarna van zaterdagavond tot dinsdagmorgen te blijven staan in Blenheim. We vertrekken uit Greymouth in de richting van Reefton en Murchison (SH 7; 69 en SH 6). De route is zeer afwisselend en voert veelal door valleien tussen de heuvels en bergen, maar klimt ook regelmatig omhoog. Het is een bosrijke streek. In de buurt van Murchison komen we bij de langste swingbrug van Nieuw-Zeeland en die moet ik natuurlijk wel over om te ervaren hoe dat voelt. Vooral het passeren op de brug leidt tot veel deining. Daarna verder doorgereden in de richting van St. Arnaud. Ongeveer 25 km voor St. Arnaud op een picnicplaats bij het plaatsje Kawatiri wat gegeten aan de oever van een klein riviertje. Delen van een oude brug over deze rivier zijn als monument bewaard gebleven.

Wat ons iedere keer weer opvalt is hoe schoon het land wordt gehouden. Nergens, maar dan ook echt nergens vindt je vuil op straat of op parkeer- en picnicplaatsen. Op deze plaatsen staat nergens een vuilnisbak, iedereen neemt zijn afval dus kennelijk altijd mee. Ook kauwgom op straat zijn we nog niet tegengekomen. Naar mate we dichterbij bij Bleinheim komen, komen we in een gebied met veel wijnstruiken. We komen op een mooie camping terecht, gelegen aan een zijtak van de Wairau River.

Het belang van Blenheim, de grootste stad in het district Marlborough, is de Wairau Valley, een uitgestrekt wijngebied bij Renwick met vele wijnboerderijen. Na een mooie dag rustig op de camping te hebben doorgebracht, zijn we 's maandags een rondrit gaan maken langs deze wijnboerderijen. Het dal van de Wairau, bekend om zijn sauvignon blanc, is de grootste en bekendste wijnstreek van Nieuw-Zeeland. Er zijn nu bijna 50 wijnmakerijen werkzaam in het gebied. Een van de wijnmakerijen, Wairau River Wines, hebben we bezocht. Sauvignon blanc, chardonnay en riesling zijn hun specialiteit. Onder het genot van een glaasje wijn hebben we er heerlijk geluncht. En natuurlijk een flesje wijn meegenomen.

Daarna hebben we een rondrit gemaakt langs de Marlborough Sounds. De bekendste weg in de Sounds is de Queen Charlotte Drive. Een zeer fraaie route tussen Havelock en Picton. Het is een verharde, maar smalle en bochtige weg. De Marlborough Sounds bestaan uit een groot aantal baaien, zeearmen en verborgen inhammen. Vanaf de hoog gelegen Queen  Charlotte Drive heb je een prachtig uitzicht op de sounds. Uitgekomen in Picton konden we meteen zien waar de veerboten vertrekken, waarmee we dinsdagmiddag oversteken naar het Noordereiland.

Groeten van Jaap en Sjoukje Zwarteveen

1. Riemke:
    1 maart 2014
    Leuk zo met een camper: makkelijk bijstellen van de plannen; als je anders wilt dan gepland, hup, daar ga je...Mooi om jullie verhalen te lezen! En foto's te bekijken. Hier doet de lente haar intrede: volop sneeuwklokjes, krokussen en vogelgeluiden. Ook leuk! Johannes en Riemke