Naar Stratford en via de Forgotten World Highway naar Taupo en Rotorua

2 maart 2014 - Hamilton, Nieuw-Zeeland

Beste familie en vrienden,

Vanuit Paekakariki zijn we langs de westkust omhoog gereden. Waar wij op het Zuidereiland zijn geweest hebben we weinig van de Maoricultuur aangetroffen. Op het Noordereiland kom je deze cultuur veel meer tegen. In Otaki stond de fraaiste Maorikerk, Rangiatea Church, van Nieuw-Zeeland. Hij werd in 1851 gebouwd en in 1995 door brand verwoest. Inmiddels is de bouw van een replica voltooid. Werkelijk een prachtig interieur. Verderop in Foxton straat een Hollandse molen, waar je allerlei Hollandse producten kunt kopen. Daarna zijn we bij Sanson linksaf geslagen en via de SH 3 naar Wanganui gereden. In deze wat grotere plaats ligt tegenover de stadsbrug Durie Hill, bekend om zijn 66 meter lange lift, die in 1919 werd geopend en nog steeds dienst doet met een heuse liftbediende. Vanaf Durie Hill zijn we met de lift naar beneden gegaan. Je komt dan uit in een lange voetgangerstunnel, die uitkomt bij de stadsbrug. Over de brug kom je op Victorie Avenue met gerestaureerde gebouwen, gaslantaarns, smeedijzeren straatmeubilair en palmen. Aan de gaslantaarn hangen overal hanging baskets met bloeiende bloemen. Daarna doorgereden naar Stratford, genoemd naar de geboorteplaats van Shakespeare. Na een overnachting hebben we de dag daarna in Stratford op de camping doorgebracht en een bezoek gebracht aan Taranaki Pioneer Village. Dit dorp omvat gerestaureerde en gereconstrueerde gebouwen, waaronder een school, een gevangenis, een spoorwegstation en zo'n 50 andere monumenten uit de lokale geschiedenis.

De volgende dag zijn we weer meer landinwaarts getrokken en via de Forgotten World Highway (43) richting Lake Taupo gereden. De FWHW is een zeer bochtige en smalle weg, die regelmatig stijgt en daalt, maar met een onvergetelijk uitzicht op de omgeving. Halverwege passeer de Tangarakau Gorge. De geasfalteerde weg houdt dan in feite op en je rijdt kilometers ver over een ongeplaveide weg. Een prachtige rit van 150 kilometer tot bij Taumarunui. Verderop bij Lake Taupo kom je in de thermal area en zie je langs de weg het dampen uit de aarde opstijgen. Na een overnachting in Taupo hebben  we de volgende dag de Craters of the Moon bezocht. In dit park kun je stomende kraters en modderpoelen zien. Na Taupo zijn we richting Rotorua gereden, waar we het Whakarewarewa Thermal Area Te Puia hebben bezocht. Dit gebied bestaat uit twee delen: het New Zealand Maori Arts and Crafts Institute en het Whakarewarewa Thermal Village met de Pohutu Geyser. Er zijn vele dingen te zien, zoals Maori houtsnijden en - weven, culturele optredens, voorbeelden van Maori architectuur en de geisers Pohutu. In het Thermal Village is een gemeenschapshuis te zien, poelen om te koken en te baden en een Maori begraafplaats. De Pohutu geiser spuit bijna constant heet water naar boven, wat via de rotsen in een blauwe poel stoomt. Ook is er een constant borrelende en stinkende modderpoel te zien. Na Rotorua zijn we zaterdagmiddag en zondagmorgen op familiebezoek in Hamilton geweest.

Groeten Jaap en Sjoukje Zwarteveen

1. Dick groenendijk:
    2 maart 2014
    hallo sjoukje en jaap, wat een geweldige reis maken jullie. het is fijn om te lezen en jullie te volgen. ben er in de positieve zin jaloers op. geweldig dat jullie dit nog kunnen en mogen ondernemen na alle gebeurtenissen met sjoukje, geniet ervan en ik blijf jullie volgen. Liefs dick. (uit wilnis)